Tips om jouw merkidentiteit te creëren

11 september 2024

‘Mijn bedrijf is mijn kindje’. Herkenbaar? Je kunt het ook zo behandelen; bij het oprichten van je startup begin je je eigen merk en dat is te vergelijken met een echt persoon. Iedereen heeft een eigen naam, uiterlijk en persoonlijkheid. Dit zijn dingen die mensen uniek en onderscheidend van elkaar maken. Voor jouw bedrijf geldt hetzelfde, want door een duidelijke merkidentiteit te vormen, maak je je startup herkenbaar voor (potentiële) klanten. Maar hoe doe je dat? Wij leggen het je uit.

Een merkidentiteit is meer dan alleen een catchy slogan. Het zijn alle gecombineerde kenmerken van een merk. Denk bijvoorbeeld aan de huisstijl en de naam van jouw bedrijf; de dingen waarmee je laat zien wie je bent. Met deze kenmerken zorg je ervoor dat jouw merk opvalt en dus herkenbaar blijft in de markt.

Merkidentiteit opbouwen

Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat klanten je opmerken: ze weten wie je bent, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Het opbouwen van de merkidentiteit is een methodische klus. Voordat je je missie, visie en waarden in kaart brengt, is het van belang dat je inzicht krijgt in wie je klanten zijn en wat hen motiveert. Dit vormt de basis waar je alles op bouwt. Klanten kijken namelijk niet alleen naar je product, maar ook naar het verhaal dat je er omheen vertelt. Om dit te kunnen bereiken, moet je verschillende elementen toepassen op je merkidentiteit.

Fysieke kenmerken

Je merk heeft visuele en verbale elementen die ervoor zorgen dat jouw merk als het ware een gezicht krijgt en dus herkenbaar is voor je doelgroep. Denk hierbij aan typografie, kleur, logo en huisstijl. De verbale elementen zijn net een stem die je gebruikt om jouw boodschap over te brengen bij de klant. Je laat zien wie je bent en wat je te vertellen hebt. Dit doe je bijvoorbeeld door een standaard slogan te bedenken en een vaste tone-of-voice te gebruiken. Ook is het belangrijk om je merknaam en merkpersoonlijkheid scherp te krijgen, zodat de doelgroep je altijd blijft herkennen. Al deze kenmerken helpen je in het bouwen van een sterke merkidentiteit. Door het formuleren van een duidelijke boodschap en het bepalen van je huisstijl zet je een sterk imago neer en kan je doelgroep (hopelijk) niet meer om je heen.

Behulpzame tips

Heb je nog extra hulp nodig? Nick Veringmeier, PLNT communitylid en founder van JPP Life Sciences Marketing heeft een aantal tips voor je op een rij gezet:

  1. De waardepositie (jouw aanbod) staat centraal: een helder beeld hebben van wat je klanten willen en nodig hebben helpt je bij het definiëren van wat jouw merk of product uniek maakt. Je moet jezelf vragen stellen zoals ‘Wat bieden we dat anderen niet bieden?’ en ‘Hoe lossen we specifieke problemen op?’, zodat je je unieke kenmerken en voordelen kan identificeren.

  2. Gebruik de juiste marketing tools: je moet jouw waardepositie helder en consistent overbrengen bij de klant. Dingen zoals een website, brochures of sociale media zijn middelen die je kan gebruiken om je kernboodschap te communiceren. Je moet inspelen op de taal en emoties van je doelgroep zodat je boodschap op een manier die ze begrijpen aanslaat. Dit gaat het beste door middel van storytelling en testimonials over jouw product.

  3. Creëer je eigen branding: iets op maatwerk maken is essentieel om je merkidentiteit eigen te maken. Gebruik geen standaard templates, maar zorg voor een unieke, onderscheidende branding die bij jouw merk past. Dit weerspiegelt namelijk niet alleen je merkwaarden; je bouwt hiermee een connectie op met de doelgroep, omdat het voor hen duidelijk is dat je hier over na hebt gedacht.

  4. Blijf consistent: consistentie is key. Het opbouwen van je merkidentiteit kost tijd. Het moet gaan leven en de klant moet het gaan herkennen. Het is hierbij essentieel dat jij dezelfde boodschap en identiteit blijft uitdragen. 

Een sterke merkidentiteit opbouwen kost tijd, maar de voordelen zijn onmiskenbaar. Door consistent te zijn in je visuele en verbale communicatie en trouw te blijven aan je kernwaarden, creëer je een herkenbaar en onderscheidend merk dat vertrouwen wekt bij je doelgroep. Vergeet niet dat een merkidentiteit continu evolueert, dus blijf luisteren naar je klanten en pas je strategie aan wanneer nodig. Met een duidelijke visie en een goed doordachte merkidentiteit leg je de basis voor langdurig succes en een sterke positie in de markt.

Back to top