Virtual reality dringt door in het onderwijs. Samen met mboRijnland hield de Leidse virtual reality deskundige Robin de Lange voor studenten software-development begin november een VR-Learning dag in innovatiecentrum PLNT. De studenten werkten aan virtuele werelden en kregen de kans om ze te presenteren.
Het Anne Frank Huis bekijken zonder dat je tussen een mensenmassa staat. Dat kan in virtual reality. Met een VR-bril op is het mogelijk om een kijkje achter de kast te nemen. Met een druk op de knop van de controller klim je de trap op naar boven. Iedereen die wel eens een VR-game heeft gespeeld, weet dat het ’speelveld’ beperkt is. Je moet niet buiten de grenzen van de game willen stappen, want dan loop je wellicht tegen een tafel of een kast aan in de echte wereld. In het Anne Frank Huis gebeurt dit niet zo snel. De kamers zijn namelijk zo klein dat er niet veel bewegingsruimte is. In de virtuele nabootsing van het Achterhuis is dan ook de benauwdheid van de kamers goed voelbaar.
De virtuele simulatie van het Anne Frank Huis is maar een topje van de ijsberg van wat er allemaal mogelijk is een virtuele werkelijkheid. Mediatechnoloog Robin de Lange zet zich in om Virtual Reality toe te passen op andere gebieden dan alleen de gamewereld. „Sinds het uitkomen van de Oculus Rift zijn er zoveel mogelijkheden”, zegt hij. ,,Al helemaal in het onderwijs.” Door middel van VR wil hij ervoor zorgen dat studenten fysieke vaardigheden kunnen oefenen en tegelijkertijd meer context geven aan de lesstof. Dit houdt in dat hij zowel studenten begeleidt met het coderen van een virtuele simulatie als mfet het ervaren ervan.
Tijdens de VR dag in PLNT werkten de Leidse mbo-studenten aan virtuele werelden met behulp van een laagdrempelig codeerprogramma dat opereert via ’drag & drop’. Hiermee konden ze de opdrachten die ze kregen, zelf invullen en daar een virtuele werkelijkheid voor bouwen.
Koksopleiding
Tijdens de VR-learning dag presenteerden de jongeren hun projecten aan hun medestudenten en aan bedrijven in PLNT. In het kader van de studievoorlichting voor de Open Dag werd bijvoorbeeld een simulatie gemaakt van de koksopleiding. Studenten stapten hierin en kregen via de virtuele leeromgeving informatie over de studie. Ze konden zelfs een broodje klaarmaken. Voor de beveiligingsopleiding werd een brandoefening gesimuleerd waarin studenten konden kiezen hoe ze zouden omgaan met specifieke situaties.
Abstractie
De toepassing van VR in het onderwijs is zinvol omdat het een andere manier van informatieverwerking verschaft. Volgens de Lange slaat VR voornamelijk aan bij studenten die minder goed met abstractie kunnen omgaan. In dat soort gevallen kan VR helpen om dingen beter te visualiseren. „Het is heel anders als je de informatie kunt kan ervaren in plaats van die alleen lezen”, zegt hij. „Als retailstudenten moeten leren wat ze moeten doen tijdens een overval, is het toch een stuk indrukwekkender als ze er middenin staan.” Docent software-development Linde Verbaas van mboRijnland voegt daaraan toe: ,,Studenten treden uiteindelijk toch met meer praktische kennis toe tot de arbeidsmarkt.’’
Er moet nog wel veel onderzoek worden gedaan naar de toepassing van VR in het onderwijs. Het kan heel leerzaam zijn om de stress van een brand of een overval echt te ervaren in een virtuele werkelijkheid, maar het kan ook zijn doel voorbij schieten. De Lange geeft toe dat ze wel voorzichtig moeten zijn met studenten onderdompelen in dit soort situaties. Bovendien kan alles visualiseren ook gevolgen hebben voor de verbeeldingskracht van jongeren. Hij vertelt dat hij dit soort kwesties bespreekt in de Honours Class die hij geef aan de universiteit.
De Lange is ervan overtuigd dat VR in het onderwijs heel nuttig kan zijn. „De VR-brillen bestaan nu en kinderen en jongeren komen er toch mee in aanraking”, aldus De Lange. „We kunnen ze het beste hiermee laten kennismaken in een educatieve omgeving.”