Raak niet opgelicht in de onderzoeksmolen

30 april 2024

Bij PLNT zijn we voortdurend in contact met mensen die niet alleen gepassioneerd zijn over hun werk, maar ook echt weten wat ze doen. Hetzelfde geldt voor PLNT’s Startup Lead Charlie Wulff! Dus: we vroegen haar over welk onderwerp we meer moeten weten. Haar keuze? oplichterij door marktonderzoeksbedrijven. Charlie, the floor is yours!

Onderzoeksmolens produceren duizenden marktonderzoeksrapporten op basis van populaire zoekopdrachten. Hun doel is om u net genoeg informatie over een markt te geven zodat u het volledige rapport koopt. Maar de cijfers zijn nep. Ze worden van het internet geschraapt, door een ‘analist’ verzonnen of door AI gegenereerd. Door slimme contentmarketing scoren zwendelmarktonderzoeksrapporten erg hoog in Google. Daarom trappen veel startups in deze neprapporten – lees de tips hieronder om ervoor te zorgen dat jij dat niet doet! Dus, hoe je kunt zien of een marktonderzoek nep is? 

Locatie

De meeste onderzoeksmolens zijn gevestigd in Pune, India. Op hun website en op Google vermelden ze echter een bedrijfsadres in het VK of de VS. Om erachter te komen waar ze echt gevestigd zijn, controleer je hun LinkedIn-pagina om te zien waar hun analisten wonen. Zijn ze allemaal in India? Dan zijn de rapporten waarschijnlijk nep.

Enorme marktomvang

Ja, sommige markten zijn 1B of meer waard – maar de meeste niet. Als de marktomvang in een online onderzoeksrapport te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Veel rapporten en geen focus op de industrie

Geen enkele uitgever van marktonderzoek, met uitzondering van de respectabele industriegiganten zoals Gartner en Forrester, kan diepgaand onderzoek doen, duizenden rapporten publiceren en onderhouden, niet in een week, niet in een jaar, niet in een mensenleven. Zoek naar marktonderzoekbedrijven die specifieke niches bestrijken en een paar dozijn rapporten in hun portfolio hebben.

Zeer specifieke, of zelfs onbestaande, markten

Onderzoeksmolens publiceren rapporten op basis van populaire zoekopdrachten van consumenten. Dit resulteert vaak in extreem specifieke marktrapporten die goed scoren in Google. Als het rapport superspecifiek is, is het waarschijnlijk nep. In het meest extreme geval bestaat een markt misschien niet eens. Bijvoorbeeld (en dit is geen grap): Global Time Travel Machine Market Forecast 2019 – 2025. Dit rapport is waarschijnlijk gepubliceerd omdat veel mensen op Google zochten naar informatie over tijdreizen.

Businessmodel

Als de hele website draait om bestaande individuele rapporten die beschikbaar zijn voor aankoop, zijn de inhoud en het bedrijf zelf waarschijnlijk oplichterij. Legitieme marktonderzoekbedrijven schrijven en publiceren meestal geen rapport voordat ze kopers hebben gevonden.

Biografieën van analisten

Legitieme marktonderzoeksbureaus voegen volledige biografieën toe voor al hun onderzoeksanalisten die hun respectieve expertisegebieden en andere bonafides laten zien. Als je de naam van een specifieke analist niet kunt vinden, is dat een duidelijk signaal dat er iets mis is.

Voorbeelden van nepbedrijven voor marktonderzoek (maar er zijn er veel meer)

  1. Markets and Markets
  2. Grand View Research
  3. The Research Insights
  4. Advance Market Analytics
  5. HTF Market Report
  6. Market Study Report
  7. Transparency Market Research
  8. DEC Market Research
  9. GMI Insights
  10. Market Research Future
  11. Imarc Group
  12. Industry Research
  13. Marketing Insight Reports
  14. Quadrant Solutions
  15. Reports and Data

Wees dus gewaarschuwd voor oplichterij in de onderzoeksmolen. Meer lezen over oplichterij in marktonderzoek? Check dan vooral onderstaande links, aangeraden door Charlie. 

Back to top