3 x succesvol blunderen met ondernemers

16 oktober 2023

Wanneer je eenmaal wat succesvoller bent, ben je snel geneigd om je mislukkingen te vergeten. Maar waarom zou je dat doen, als uit jouw fouten zoveel lessen te halen zijn? We delen de mislukkingen van drie bekende ondernemers, die ondanks hun blunder niet op hebben gegeven. 

Paul Iske

Ondernemer, Chief Failure Officer van het Instituut voor briljante mislukkingen en professor innovatie aan de Universiteit van Maastricht. Wie de titel van Paul Iske hoort, denkt niet direct aan blunderen. Toch gebeurt het ook een briljante kop als Iske. Zijn mislukking? Hij startte in 1996 de voorloper van LinkedIn: In Master. Hierin had hij, samen met een compagnon, voor Shell een systeem gemaakt waarin werknemers hun specialiteiten vastlegden.

Afbeelding: Cruxx

Hij mocht het naar de markt brengen, maar wat bleek: het was te vroeg. Na twee jaar gooiden ze de handdoek in de ring, om vervolgens zes jaar later geconfronteerd te worden met de lancering van LinkedIn. “Te vroeg is ook niet op tijd”, aldus Paul Iske. Inmiddels heeft hij van de schoonheid van blunderen en falen, zijn expertise gemaakt. 

 

Harald Swinkels

Ondernemer en directeur van energiebedrijf NLE, weet ook dat het ondernemen gaat met vallen en opstaan. Zijn blunder: ongecontroleerd groeien. Hij richtte als twintiger CareerFever op, dat een game-element introduceerde bij het sollicitatieproces. In een soort 3D-omgeving op CD-ROM kon de sollicitant op gesprek bij verschillende bedrijven. Was degene er doorheen, dan ging het online en kon je je gegevens opsturen.

Afbeelding: Chio Rotterdam

De onderneming was een succes, maar groeide te snel. “Het eerste product was nog niet op de markt en toen zijn we als een gek kantoren gaan openen”, zegt Swinkels. “Dat deed iedereen toen, maar het openen van kantoren was makkelijker dan het sluiten ervan. De wervingsbudgetten bij bedrijven gingen op slot en na twee jaar volgde faillissement. Ik ben nog steeds bereid om risicovolle beslissingen te nemen, maar zorg er wel voor dat ik de controle behoud.”

 

Steve Jobs

Een introductie is niet nodig en wellicht is het verhaal je al bekend, maar een reminder van de fout van misschien wel de grootste man in tech is nooit verkeerd. Fouten eren, dat kon hij goed: toen hij in 1985 bij Apple werd ontslagen, richtte Steve Jobs bedrijf NeXT op. Hiermee concurreerde hij met de Macintosch van Apple. Het plan was miljoenen per jaar, maar uiteindelijk werden er maar 20.000 stuks verkocht.  In 1997, toen hij weer bij Apple ging werken, nam hij NeXT over. Het succesvolle Mac OS X-besturingssysteem van Apple, is gebaseerd op het systeem van NeXTSTEP. Zijn falen was dus niet voor niets. 

Afbeelding: WIkipedia

De conclusie: fouten leiden soms tot hele toffe ontdekkingen. Als Thomas Edison geen tientallen fouten had gemaakt, was de gloeilamp nooit uitgevonden. Als Sean Red niet steeds een blauwtje zou lopen bij vrouwen, was de populaire datingapp Tinder niet ontstaan En als John Smith Pemberton’s hoofdpijn-drank niet zo vies was geweest, had hij er nooit koolzuur aan toegevoegd en Coca Cola uitgevonden. Zolang je van je fouten leert, is er dus geen probleem. De lessen van deze ondernemers: let op je timing, haast je geen groeispurt in en ga vooral niet bij de pakken neerzitten als je een fout hebt gemaakt. We maken allemaal wel eens een blunder, dan kun je ‘m maar beter als een les gebruiken. 

 

Klaar voor vallen en opstaan? Neem dan eens een kijkje tussen onze programma’s en misschien coachen wij jouw startup wel naar het volgende niveau! Risico op fouten inbegrepen, uiteraard… 

Back to top